صفر-تا-صد-ترخیص-کالا-از-گمرک

صفر تا صد ترخیص کالا از گمرک

گمرک به هر کالایی اجازه ورود به کشور را نمی دهد مگر این که یک سری مراحل قانونی را برای ترخیص کالا از گمرک سپری کرده باشید. آگاهی کامل به مراحل و شرایط ترخیص امری مهمی است تا با ضرر مواجه نشوید. در این مطلب از شرکت ترخیص کالا از گمرک تلاش و توسعه، صفر تا صد ترخیص کالا در گمرک را به صورت کامل به شما بازرگانان عزیز توضیح می دهیم.

فهرست محتوا :

ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا فرآیند پردازش یک محموله از طریق گمرکات یک کشور است. این فرآیند شامل حصول اطمینان از مطابقت محصولات با قوانین و مقررات مربوط، محاسبات مالیات و عوارض و جمع‌آوری اسناد لازم برای ارسال کالا به کشور مقصد است. فرآیند ترخیص کالا در گمرک با هدف تسهیل جابجایی کالا از مرزها و اطمینان از نحوه محاسبات اظهارنامه گمرکی دقیق و ایمن کالا انجام می شود.

مقررات و قوانین گمرکی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما همه آنها بر تنظیم تجارت و نظارت بر جابجایی کالاها از مرزها متمرکز هستند. این موارد همچنین چگونگی ترخیص کالا در گمرک را هم بیان می کند. در ادامه آموزش صفر تا صد ترخیص کالا از گمرک، به بررسی مراحل آن می پردازیم.

لزوم آشنایی با مراحل ترخیص کالا

آشنایی با مراحل ترخیص کالا از مهم ترین وظایفی است که هر تاجر یا بازرگانی باید با آن اشنایی داشته باشد. برا یاینکه تاجران و بازرگانان بتوانند ترخیص کالا از گمرک را انجام دهند بهتر است که به  شرکت های ترخیص کالا مراجعه کرده تا ترخیص کالا را در چهارچوب قوانین و مقررات انجام دهند. مشورت و استفاده از تجارب شرکت های ترخیص کالا باعث میشود تا سرعت ترخیص کالا از گمرک بالا رفته و مانع زیادی در بین مسر نباشد. شرکت بازرگانی تلاش و توسعه از طریق کارشناسان و متخصصان تریخص کالا از گمرک با بازرگانان و تجار ارتباط گرفته و به آنها مشورت و کمک میرسانند.

کامل ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک

مراحل ترخیص کالا از گمرک

نحوه ترخیص کالا از گمرک شامل چند مرحله سخت و تخصصی است که بایستی همه این مراحل به خوبی انجام شده تا کالای شما از گمرک خارج شود و به بازار ایران برسد.

مرحله اول: ثبت سفارش کالا

تمامی کالاها بری آنکه مجوز ورود داشته باشند، باید کالای خود را در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت کنند سپس مجوز های لازم را دریافت کنند. برای خدمات ثبت سفارش کالا می توانید با کارشناسان تلاش و توسعه در ارتباط باشید.

مرحله دوم: دریافت قبض انبار گمرکی

اولین مرحله این است که کالاها به مکان های مخصوص گمرک و تحت نظارت گمرک وارد می شوند و قبض انبار را دریافت می کنند. مواردی که در قبض انبار ذکر شده شامل وزن محموله, تعداد بسته ها, تاریخ ورود کالا و غیره می شود.

مرحله سوم: تهیه و آماده کردن اسناد

در این مرحله از ترخیص کالا بایستی یک اظهار نامه گمرکی آماده کنید . هم چنین قبل از ارائه به گمرک اسنادی را بایستی به بانک عامل ارسال کنید تا بررسی و تایید شود. مهم ترین اسناد و مدارک که بایستی به گمرک ارائه کنید عبارتند از:

مدارک لازم برای واردات:

  • قبض انبار
  • بارنامه که شامل تعداد کالا, تعداد کانتینر ها, توضیحات کالاها, وزن ناخالص کالا می شود
  • ترخیصیه یا تحویل یا اجازه تحویل کالا.
  • لیست عدلبندی که شامل اطلاعات شرح داده شده از یک محموله می شود.
  • پر کردن پیش فاکتور شامل نام و آدرس فروشنده و خریدار، نوع، مقدار، تعداد کالا، قیمت واحد و قیمت کل کالا، شرایط پرداخت، زمان تحویل کالا، مدت اعتبار پیش فاکتورو مبدا کالا است.
  • فاکتور
  • مجوز ثبت سفارش کالا
  • گواهی مبدأ
  • بیمه نامه
  • گواهی بازرسی
  • اعلامیه تأمین ارز یا نامه برات وصولی
  • پروانه بهره برداری برای شرکت های تولیدی
  • مجوزهای قانونی گواهی بهداشت، گواهی استاندارد، قرنطینه نباتی
  • تصویر کارت بازرگانی
  • اخذ وکالتنامه رسمی به حق العملکار گمرک یا نماینده

مدارک لازم برای صادرات:

  • قبض انبار
  • فاکتور یا اینویس
  • لیست عدلبندی یا پکینگ لیست
  • پروانه بهره برداری برای شرکت های تولیدی
  • مجوزهای قانونی پیش از اظهار
  • گواهی استاندارد
  • تصویر  کارت بازرگانی آورنده کالا
  • وکالتنامه رسمی به حق العملکار گمرک یا نماینده

مرحله چهارم: اظهار از طریق سامانه EPL

در این مرحله بایستی مشخصات کالا به شکل الکترونیکی در سامانه EPL  به آدرس https://epl.irica.ir ثبت شود. این سامانه پل ارتباطی بین ارباب رجوع و گمرک می باشد. اظهار مشخصات کالا توسط صاحبین کالا یا نمایندگان قانونی آن ها در این سامانه ثبت می شود.

مشخصات کالا شامل ارزش کالا، تعداد دقیق کالا و تعرفه گمرکی و محاسبات اظهار نامه اظهاراتی است که در این سایت به منظور ترانزیت و صادرات و واردات درج می گردد. این اظهارنامه بایستی به گمرک تحویل داده شود.

 

چگونه از طریق سامانه EPL اقدام به ثبت اظهار نامه برای گمرک کنیم؟

یکی از مراحل ترخیص کالاEPL-سامانه-گمرکی

بعد از مراجعه به سامانه و درخواست رمز و پسورد برای ورود ای پی ال کنید. این رمز کد شناسایی شما در گمرک است. در سامانه EPL امکان پرینت پیش اظهار وجود دارد. بنابراین اگر کاربران نمی توانند به شکل آنلاین یا مستقیم به اطلاعات ورود کنند، می توانند از اظهارنامه پرینت بگیرند و بعد تمامی فیدهای سایت را پر کنند. صاحبین کالا می توانند یا خودشان شخصا اظهار نامه گمرکی را تنظیم کنند یا این کار را به نماینده قانونی واگذار کنند تا وی فرم پیش نویس اظهارنامه را تکمیل نماید.

 

مرحله پنجم: دریافت کوتاژ اظهارنامه و تعیین مسیر اظهارنامه

بعد از اینکه اظهار نامه تایید نهایی شد، یک شماره کوتاژ برای شما صادر می شود. بعد از تخصیص کوتاژ، به طور خودکار اظهار نامه بسته به نوع کالا، کشور ساخت، وزن، تعرفه، اعتبار صاحب کالا در یکی از مسیرهای سبز زرد و قرمز قرار می گیرد.

 

مرحله ششم: کنترل و ارزیابی کالا

در این مرحله با توجه به مواردی که در بالا گفته شد بسته به تعیین مسیر ترخیص کالا به شکل زیر انجام می گیرد

  • مسیر سبز

در مسیر سبز اظهار نامه به طور مستقیم به مرحله صندوق می رود. در صورتی که به مجوز خاص یا پرداخت گمرکی نیاز نبود، مستقیم به مرحله صدور بارگیری مراجعه می کند.

  • مسیر زرد

اگر در این مرحله بسته به تشخیص کارشناس به ارزیابی خاصی نیاز بود، بسته های کالا باز می شود و تمام مشخصات بررسی می شود تا کاملا مطابق آن چه در اظهارنامه قید شده، باشد. در مسیر زرد کارشناس بعد از تایید نهایی کالا ، اظهارنامه را به مرحله صندوق می فرستد.

  • مسیر قرمز

کالاهایی که در مسیر قرمز قرار می گیرند، در همان مرحله کنترل و ارزیابی کالا توسط ارزیاب گمرکی بررسی شده اند. پس در این مرحله بسته کالا باز می شود و ارزیاب گمرکی آن را بررسی و با اسناد مطابقت می دهد.

مرحله هفتم: اخذ مجوزهای مورد نیاز

در این مرحله بازرسی توسط ارزیاب گمرکی انجام می شود و تعرفه اظهاری به صورت سیستمی یا خود کارشناس تعیین می شود. صاحبین کالا یا تجار در این مرحله برخی از مجوزها را به گمرک ارائه می دهند . از مهم ترین مجوزهای لازم برای ترخیص کالا می توان از تجهیزات پزشکی, بهداشت، ، مخابرات، استاندارد، انرژی اتمی، جهاد کشاورزی، راهداری، قرنطینه، مالیات و غیره نام برد.

 

مرحله هشتم: کارشناسی (بررسی تعرفه و ارزش اظهارنامه)

در این مرحله نیز یک کارشناس به شکل مجازی با توجه به اظهارنامه کالا ، کالا را از لحاظ تعرفه و ارزش بررسی می کند. اگر اختلافی در اظهارنامه پیش آید ، اظهارنامه را به رئیس ارزیابی ارجاع می دهند و مورد اختلاف را هم گزارش داده تا بررسی های نهایی انجام شود. اما اگر کارشناس اطلاعات اظهارنامه را قبول کند، اظهارنامه را تایید و به مرحله صندوق ارسال می کند.

 

مرحله نهم: صندوق و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی

بعد از تایید اظهارنامه یک مبلغ مشخص بابت حقوق و عوارض گمرکی تعیین می شود. صاحبین کالا یا نماینده قانونی این مبالغ را توسط درگاه پرداخت آنلاین یا از طریق فیش نقدی در بانک به حساب اداره گمرک واریز می کنند. بعد از پرداخت هزینه های گمرکی مقدمات خروج کالا از گمرک فراهم می شود.

 

مرحله دهم: بارگیری و تحویل کالا از انبار گمرک

در این مرحله مجوز بارگیری صادر می شود. البته اگر تمام مجوزهای تایید شود و کلیه اطلاعات منشا ارز برای اظهارنامه های بانکی را واریز شود. سپس بایستی حساب های انبارداری محموله را تحویل گمرک دهد. محموله از انبار گمرک بارگیری می شود و به مرحله خروج می رسد. هزینه انبارداری گمرک با توجه به مدت زمان ماندگاری کالا در گمرک محاسبه می شود.

 

مرحله آخر: خروج کالا

در مرحله آخر ترخیص بار از گمرک نیز دوباره در درب خروج گمرک کنترل های نهایی روی کالا انجام می شود. بعد از تاییدیه کارشناس درب خروج، این مرحله نیز به پایان می رسد و کالا بدون هیچ مشکلی خروج می یابد.

تطبیق کلیه اطلاعات برای ترخیص کالا از گمرک

 کلیه اطلاعات و اسناد ارائه شده به گمرک بایستی دقیق صورت بگیرد. چون در صورت هر گونه مغایرت، گمرک اجاره ترخیص کالا را به تجار نمی دهد و آن ها را جریمه می کند. هم چنین در برخی از موارد کالای تجار در انبارهای گمرک توقیف می شود و برایشان ضرر و زیان به همراه دارد. اگر هم کالا آزاد شود، بایستی عوارض مالیات و هزینه های اضافی را پرداخت کنند.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا

برای ترخیص کالا نیاز است دو دسته از مدارک با توجه به شرایط داشته باشید:

دسته اول برای کالاهایی است که در گمرک وجود دارد: برای این نوع کالا ها باید سند مالکیت کالا یا شناسه کالا را در اختیار داشته باشید.

دسته دوم برای کالاهایی است که مختص به وارد کننده یا صادر کننده است: مدارکی که شخص وارد کننده یا ترخیص کار باید به همراه داشته باشد شامل: کارت بازرگانی، شناسنامه، کارت ملی، وکالت نامه و کارت بازرگانی است

ترخیص کالا دریایی

ترخیص بار دریایی

مجموعه فرایندهایی است که بار به یک بندر دریایی وارد شده و با گذر از مراحل گمرکی با پرداخت هزینه های تمام شده ترخیص می شود. در این فرایند افرادی مانند کارشناسان کشتیرانی و بازرگانی نقش اصلی دارند که با توجه به قوانین و مقررات بار را ترخیص میکنند. در ابتدای ورود کشتی به بندر مسئولین بار، کشتی و اطلاعات مربوط به آن را بررسی میکنند و سپس اسنادی را مانند بارنامه، بیمه نامه و … را تایید می کنند. در این بخش هزینه های گمرکی مانند عوارضی و مالیات پرداخت شده و بار به مالک تحویل داده می شود. مدارک مورد نیاز برای ترخیص بار دریایی:

  • بارنامه
  • بیمه نامه
  • فاکتور
  • گواهی سازمان بهداشت
  • گواهی کشور مبدا
  • گواهی نامه فنی و مهندسی
  • پروفرما

نکات و شرایط ترخیص کالا از گمرک

اهمیت-ترخیص-کالا-از-گمرک

برای ترخیص هر کالا شرایط متفاوتی دارد اما برخی از این شرایط برای تمامی کالاها به یک صورت است که در اردامه به بررسی آن های می پردازیم:

  1. برای ترخیص هر کالایی در ابتدا باید از سازمان گمرک مجوزهای مربوط از قبیل حق العمل کاری و کارت بازرگانی را دریافت کنید تا فعالیت شما قانونی باشد.
  2. از دیگر شرایط مهم برای ترخیص، ارزش گذاری کالا است که در هر کشور به شکل متفاوتی انجام می شود. پس کالا یکبار در کشور مبدا و یکبار در کشور مقصد ارزش گذاری می شود.

 

شرایط ترخیص کالا از گمرک در ایران

برخی از شرایط و قوانین ترخیص کالا از گمرک های ایران که از اهمیت زیادی برخوردار اند شامل داشتن بارنامه، اظهارنامه، گواهی ترخیص، فاکتور خرید، کارت بازرگانی، تخصیص ارز، پروفرما، مجوز برای ترخیص، است.

نحوه ثبت اظهارنامه جهت ترخیص کالا

این بخش شامل دو قسمت است:

  • اظهار کالا: این اظهار کالا نشان دهنده گذر کردن از تمامی مراحل قانونی ترخیص کالا از گمرک، مانند پرداخت مالیات و هزینه های گمرکی است و بازرگان اعلام میکند که قصد بارگیری و خارج کردن کالا از گمرک را دارد. کالا ها به سه دسته مجاز، مشروط و ممنوع تقسیم بندی می شوند. کالاهای مجاز کالاهایی هستند که امکان واردات و صادرات آنها بدون هیچ شرطی هست. کالاهای مشروط بنابر یک سری شرایط اجازه واردات و صادرات دارند و کالا های ممنوع کالاهایی هستند که یا مخالف با قوانین اسلام و شئون اسلامی است یا باعث به خطر افتادن اقتصاد کشور، بهداشت، اوضاع فرهنگی یا امنیت می‌شوند.
  • اظهار هویت: این بخش جهت اظهار هویت بازرگان و تاجر می باشد و باید ثابت کند کالاهای موجود متعلق به اوست.

 

ترخیص کالا بدون ثبت سفارش

بعضی از کالاها نیاز به ثبت سفارش نیست که البته با توجه به تحریم های سخت این امر کاهش یافته است. در ادامه به معرفی تعدادی از کالاهای بدون ثبت سفارش می پردازیم:

1. کالاهایی که در صنعت نظامی و هسته ای کاربرد دارد و با تایید از وزارت دفاع یا سازمان انرژی هسته ای در کوتاه ترین زمان ترخیص می شود.

2. کالاهای لازم برای خانواده های مرز نشین

3. مسافرین سفر های خارج از کشور که کالایی را طبق شرایط خاص وارد کشور کرده اند

4. وسایلی که مرتبط با برگزاری نمایشگاه های بین المللی است.

5. کالاهایی که با پست بین المللی وارد کشور شده اند  

 

اعلامیه ورود کالا چیست؟

اعلامیه ورود کالا-

زمانی که اعلامیه ورود کالا برای شما ارسال شد، باید صاحب کالا یا ترخیصکار برای دریافت برگه ترخیص کالا به شرکت های حمل و نقل مراجعه کند.

سپس شرکت حمل و نقل وظیفه دارد پس از 5 روز کاری، برخی از امور را که شامل تاریخ ورود بار و زمان مجاز برای نگهداری آن در انبار گمرک است را به شما به وسیله نامه ای اعلام کند.

برخی از شرکت های حمل و نقل علاوه بر موارد اعلام شده، نامه تخلیه کالا، ورود به مرز، بارگیری را نیز به بازرگان یا ترخیصکار اعلام می کند.

نکته: اگر بیشتر از 5 روز ارائه نامه توسط شرکت حمل و نقل به طول انجامید و تحویل گیرنده و تحویل دهنده دچار خسارت شدند، شرکت حمل و نقل موظف به جبران خسارت است.

ترخیص مشروط کالا در گمرک

ترخیص مشروط کالا از گمرک یعنی داشتن اجازه واردات کالا بر اساس شرایطی مشخص. یعنی اگر کالایی که وراد شده شرایط خاصی را دارد یا شرایط خاصی به وجود آورده است، کشور با شرایط خاصی که تعیین میکند میتواند اجازه دهد که کالا ترخیص شود. این شرایط ممکن است شامل تعهدات، پرداخت مالیات و یا هر محدودیت دیگری باشد. برای انجام این کار اظهار کننده باید درخواست تجدید نظر را ارائه دهد که شامل موارد زیر است:

  • دلیلی برای عدم ارائه اسناد انطباق
  • اطلاعات محصول و دریافت کننده
  • اطلاعات کشور مبدا و تولید کننده کالا
  • شرایط نگهداری کالا و مکانی که باید کالا در آن نگهداری شود
  • تاریخ برای ارائه اسناد انطباق

بیجک انبار چیست؟

پس از آنکه تمامی مراحل برای ترخیص کالا انجام شد، برگه سبز توسط کارشناس گمرک امضا می شود. شما با استفاده از این برگه می توانید بیجک انبار را دریافت کنید.

بیجک انبار سندی است که برای احراز هویت کالا و صاحب کالا داده می شود و به وسیله آن می توانید ثابت کنید که کالای موجد در انبار برای شماست و حق دارید آن را از انبار خارج کنید.

برگ سبز گمرکی چیست؟

برگ سبز گمرک

بازرگان برای آنکه بتواند کالا را وارد کند، باید مجوزی از گمرک کشوری که کالا را ثبت سفارش کرده است دریافت کند. برای دریافت برگ سبز گمرکی باید فاکتور خرید و بارنامه را تحویل گمرک دهید تا برگه سبز برای شما صادر شود.

اطلاعات موجود در برگ سبز ترخیص کالا از گمرک

1- کد 8 رقمی سفارش  کالا
2- اطلاعات کامل شرکت ارسال کننده کالا و دریافت کننده
3- لیست کالاهای وارداتی
4- تاریخ دقیق خروج کالا از مبداء و تاریخ ورود آن به مقصد توسط شرکت حمل و نقل
5- هزینه های پرداخت شده به گمرک های مبداء و مقصد
6- فاکتور خرید کالاهای وارد شده
7- وزن خالص و ناخالص کالاهای وارداتی
8- کد کوتاژ

مدارک لازم صدور برگ سبز ترخیص کالا از گمرک

1- تشکیل پرونده در گمرک 
2- ارائه بارنامه به گمرک
3- ارائه فاکتور خرید کالا
4- ارائه مجوز های بهداشتی
5- ارائه مجوز از صنف یا سازمان مربوط 
6- درج اطلاعات شرکت صادر کننده و وارد کننده

بررسی مدت زمان ترخیص کالاها از گمرک

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک در ایران بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع کالای وارداتی، پیچیدگی مقررات گمرکی، صحت و کامل بودن اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا و وجود هرگونه مشکل یا توقف می تواند متفاوت باشد. به طور کلی مدت زمان ترخیص کالا از گمرک در ایران بین یک تا چهار هفته به طول می انجامد اما بسته به عوامل فوق می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

برخی از مراحل درگیر در فرآیند ترخیص کالا در گمرک ایران عبارتند از:

  1. ارائه مدارک مورد نیاز مانند فاکتور، لیست بسته بندی و بارنامه.
  2. بازرسی و بررسی کالا توسط مقامات گمرکی برای بررسی محتویات، ارزش و مطابقت آنها با مقررات.
  3. پرداخت حقوق گمرکی، مالیات و عوارض.
  4. اخذ مجوزها یا مجوزهای لازم در صورت نیاز برای واردات کالا.
  5. ترخیص نهایی کالا و عرضه برای تحویل.

در طول فرآیند ترخیص کالا از گمرک در ایران، ممکن است بازرسی ها، تاخیرها یا اختلافات دیگری رخ دهد که زمان ترخیص را طولانی تر کند. در مجموع، همکاری با یک کارگزار آگاه در گمرک در ایران ضروری است تا اطمینان حاصل شود که تمام مراحل لازم انجام شده و فرآیند ترخیص به طور دقیق و سریع انجام می شود.

مدت زمان توقف کالا در گمرک

  • در حالت مجاز می توانید کالا را در گمرک، به مدت سه ماه نگهداری کنید.
  • اگر بنا به دلایل موجه و به صورت کتبی درخواست ماندن بار در گمرک را داشته باشید، با تشخیص گمرک تا دو ماه دیگر نیز قابل تمدید است.
  • اگر در این مدت امور گمرکی انجام نشود یا اگر برای باری سند مادر صادر شده اما تا به مدت یک ماه از در اتبار وجود دارد و ترخیص نشده باشد، کالا متروکه می شود.

 

هزینه های ترخیص کالا از گمرک

بررسی-هزینه-های-ترخیص-کالا-از-گمرک

هزینه های ترخیص کالا در گمرک بسته به عوامل مختلفی مانند نوع کالای وارداتی، کشور مبدا، بندر ورودی، ارزش کالا و هزینه های کارگزار گمرکی می تواند متفاوت باشد. در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام بررسی هزینه  ترخیص کالا از گمرک در نظر بگیرید:

تعرفه ها و مالیات های وارداتی:

بسیاری از کشورها برای کالاهای وارداتی تعرفه و مالیات وضع می کنند که می تواند بر اساس مبدا و دسته بندی کالا متفاوت باشد. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا تا 16٪ مالیات بر ارزش افزوده را برای برخی از محصولات وارداتی دریافت می کند، در حالی که ایالات متحده یک سیستم Tiered بر اساس دسته بندی محصولات دارد.

هزینه های کارگزار گمرکی:

یک کارگزار گمرکی می تواند روند ترخیص کالا در گمرک را تسهیل کند و اطمینان حاصل کند که محموله شما با تمام مقررات لازم مطابقت دارد. کارگزاران گمرک معمولا برای خدمات خود هزینه ای دریافت می کنند که بسته به نوع کالای وارد شده و پیچیدگی فرآیند ترخیص می تواند متفاوت باشد.

عوارض گمرکی:

مقامات گمرکی همچنین ممکن است بر اساس ارزش، نوع و کشور مبدأ کالاهای وارداتی، عوارض دریافت کنند.

هزینه های حمل و نقل:

هزینه های حمل و نقل و ترانزیت کالا، از جمله هزینه های حمل و نقل، جابجایی و بیمه نیز می تواند بر هزینه کلی ترخیص کالا در گمرک تأثیر بگذارد.

اگر کالا توسط حمل غیر ایرانی انجام شود:

10 درصد هزینه کرایه حمل کالاها برای عوارض راهداری در گمرکات اخذ می شود.

هزینه های بازرسی:

مقامات گمرکی ممکن است تصمیم به بازرسی کالا بگیرند و هزینه های بازرسی می تواند به کل هزینه ترخیص اضافه شود.

به طور خلاصه، عوامل زیادی برای بررسی هزینه های ترخیص کالا از گمرک باید در نظر گرفته شود و لازم است قبل از واردات کالا با یک کارگزار آگاه در گمرک کار کنید و در مورد هزینه های تخمینی تحقیق کنید.

از دیگر هزینه ترخیص کالا:

  • اگر کالایی شامل قانون استاندارد 8 در هزار ارزش کالا باشد، در گمرک این هزینه اخذ می شود.
  • هزینه حقوق ورودی از جمع 4 درصد حقوق گمرکی به علاوه سود بازرگانی و دیگر موارد عوارض قانونی بار، اخذ می شود.
  • برخی از این عوارض شامل: 1 درصد مبلغ برای هلال احمر، 4 درصد عوارض برای کالاهای فرهنگی، پسماند و عوارض برای کالاهای ممنوعه مثل سیگار و … می شود.

 

اهمیت بازرسی کالا در فرآیند ترخیص شدن کالا

برای آنکه خریدار از کیفیت و کمیت کالای خود مطمن شود، بازرسی انجام می شود.

برای این امر خریدار قبل از آنکه کالای خود را تحویل بگیرد، بازرس مطمنی را معرفی می کند تا موارد گفته شده را به صورت دقیق و طبق استاندارد های لازم مورد بررسی قرار دهد.

شرکت هایی که بازرس میفرستند قراردادی را که شامل نحوه پرداخت هزینه های گمرکی، تعداد کالا، کیفیت کالا، بررسی استاندارد های لازم و مرغوبیت آن تنظیم می کنند تا متوجه مغایرت ها بشوند.

مسئول ترخیص کالا در گمرک کیست؟

مسئولیت-ترخیص-کالا-از-گمرک

ترخیصکار گمرک از طرف صاحب کالا وکالت دارد تا امور گمرکی را از طرف آن انجام دهد. اختیارات ترخیصکار مطابق با فرمی که توسط گمرک ارائه شده، مشخص می شود. فرد ترخیص کار باید پروانه ترخیص را از کلیه گمرکات کشور تهیه کند. وظایف ترخیص کار به شرح زیر است:

  • هرگونه هزینه ای که در گمرک پرداخت شده است در قالب فیش آن را ارائه دهد.
  • باید مجوز های لازم را برای ترخیص کالا مثل، مجوز صادرات، بهداشت، ارشاد، انرژی اتمی، مخابرات، وزارت راه، مجوز از سازمان مبارزه با مواد مخدر را اخذ کند.
  • یک ترخیصکار مجرب باید به تمامی قوانین گمرکی و تعرفه ها شاراف داشته باشد و اطلاعات خود را به روز کند.
  • نمونه برداری و بازبینی فیزیکی کالا که گاهی اوقات باید انجام و با اسناد انطباق داده شود.

ویژگی های ترخیص کار

  • این فرد باید حتما دارای کارت ترخیص کاری باشد. این کارت دارای اعتبار یکساله است و تا چهار بار میتواند ان را تمدید کند و پس از طی این دوره  باید برای اخذ مجدد پروانه حق العمل کاری اقدام کند.
  • این فرد باید حتما دارای مدرک تحصیلی و سن کافی باشد. سن قانونی باید 25 سال به بالا دارای حداقل مدرک کاردانی امور گمرکی یا کارشناسی باشد.
  • ترخیص کار گمرک باید عدم سابقه سو پیشینه و سوابق کیفری باشد.
  • اخلاق فردی و امانتداری را رعایت کند.

آخرین کنترل های گمرکی

این مرحله از ترخیص کالا از گمرک به دو بخش عمده تقسیم بندی می شود:

  1. صدور سند ترخیص کالا: پس از برسی اسناد و بازرسی مدارک و اظهارنامه ها توسط ترخیص کاران و کارشناسان، شماره ارزیابی در اطهارنامه ثبت شده و سند ترخیص کالا از گمرک صادر می شود.
  2. خروج کالا از گمرک: پس از صدور سند ترخیص کالا، ترخیص کار به صندوق صدور پروانه رفته و با دریافت سند خروج کالا و ارائه آن به بخش انبارداری میتواند کالای خود را ترخیص کند.

مهم ترین گمرک ها برای ترخیص کالا

ترخیص کالا کلیه گمرکات توسط مجموعه تلاش و توسعه در کمترین زمان و بهترین هزینه انجام می شود.

چالش های ترخیص کالا از گمرک

برخی از چالش های رایج ترخیص کالا در گمرک عبارتند از:

  • مقررات پیچیده: هر کشوری مقررات و قوانین متفاوتی در مورد واردات و صادرات دارد. این مقررات می تواند پیچیده باشد، و درک آنها برای جلوگیری از تاخیر، مجازات یا حتی توقیف کالا ضروری است.
  • آماده‌سازی اسناد: تهیه و ارائه مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا در گمرک می تواند کار سختی باشد. اشتباه، حذف یا اشتباه در اسناد می تواند منجر به تاخیر در ترخیص یا رد کالا شود.
  • بازرسی های گمرکی: مأموران گمرک ممکن است برای بررسی محتویات، ارزش و مطابقت آنها با مقررات، کالاها را بازرسی کنند. این بازرسی ها می تواند منجر به تاخیر، هزینه های اضافی و یا حتی مصادره کالا شود.
  • تعرفه ها و مالیات ها: عوارض واردات و صادرات، مالیات ها و تعرفه ها نیز می توانند چالشی برای کسب و کارها باشند، زیرا می توانند به طور قابل توجهی بر مالی آنها تأثیر بگذارند. کشورهای مختلف تعرفه ها و نرخ های مالیاتی متفاوتی دارند و درک آنها قبل از ارسال کالا ضروری است.
  • موانع زبانی: مقامات گمرک ممکن است به زبان های مختلفی صحبت کنند. این می تواند برقراری ارتباط واضح، درک رویه های گمرکی و پاسخ به هر سؤالی که ممکن است داشته باشند را دشوار کند.
  • تاخیرها و تنگناها: ترخیص کالا در گمرک می تواند فرآیندی زمان بر باشد که می تواند باعث تاخیر و تنگناهای قابل توجهی شود. در دوره‌های پرتعداد یا هنگام برخورد با مأموران گمرکی که با کالاها یا مقررات خاصی آشنایی ندارند، روند ترخیص ممکن است بیش از حد انتظار طول بکشد.

به طور کلی، ترخیص کالا در گمرک فرآیند پیچیده ای است که نیاز به توجه دقیق به قوانین و مقررات، اسناد و ارتباطات دارد تا از اشتباهات پرهزینه، تاخیرها و مسائل حقوقی جلوگیری شود.

 

 

صفر تا صد ترخیص کالا با بازرگانی تلاش و توسعه 

در این مطلب ازشرکت بازرگانی تلاش و توسعه، ما به تمامی اطلاعات در رابطه با صفر تا صد ترخیص کالا از گمرک پرداختیم. با توجه به نکاتی که در این مطلب در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، می توانید به راحتی ترخیص کالا در گمرک ایران انجام داده و به راحتی واردات را به کشور انجام دهید.

بازرگانی تلاش و توسعه با سال ها تجربه در امر تجارت از قبیل واردات از کشورهای تولید کننده، ثبت سفارش کالا ، ترانزیت کالا اخذ مجوزهای لازم، تنظیم اظهارنامه ، حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ کالا، انجام حواله جات بانکی و غیره فعالیت می کند. در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با ترخیص کالا از گمرک، ترخیص بار قبض شده و قبض انبار گمرک با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ویژگی های بازرگانی تلاش و توسعه

  • دارای کارت کارگزاری
  • دارای کارت بازرگانی
  • دارای تیم با تجربه و متخصص در زمینه ترخیص کالا
  • آشنایی کامل با فرایند ترخیص کالا و تجربه ارزشمند 
  • شرکت تلاش و توسعه ثبت شده در زمینه ترخیص کالا
  • آشنایی با شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه
  • دریافت کمیسیون ماده یک برای کالاهای مستعمل
  • ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا
  • آشنایی با شرکت های حمل کالا

مزایای بهره مندی از خدمات ویژه بارگانی تلاش و توسعه

  • ترخیص فوری کالا از گمرک در کمترین زمان 
  • انجام صفر تا صد واردات کالا و ترخیص آن بدون خسارت و پرداخت جریمه
  • بهره مندی از ترخیصکاران حرفه ای و مجرب
  • مناسب ترین هزینه برای واردات و صادرات کالا
  • آشنایی و آگاهی به قوانین روز جهت ورادات و صادرات
  • آگاهی به تمامی بخشنامه های روز

 

سوالات متداول در خصوص صفر تا صد ترخیص کالا از گمرک

مسئولیت ترخیص کالاها از گمرک با چه کسی است؟

مسئولیت ترخیص کالاها با شخص وارد کننده، شرکت یا شخص مسئول ترخیص کالاها است.

ترخیص کالا از گمرک چه اهمیتی دارد؟

ترخیص کالا از گمرک برای اقتصاد کشور هیاتی بوده و تاثیر مستقیم بر بازار خرید و فروش کالا دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

۲۵ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

.