ترخیص کالای پزشکی

تجهیزات پزشکی یکی دیگر از کالاهای وارداتی پر اهمیت در بحث واردات کالا به کشور می باشند. جالب است که بدانید، تجهیزات پزشکی عموما از کشورهای ایتالیا، فرانسه، کره جنوبی و ترکیه وارد کشور ما می شوند و شرکت های ترخیص کالا اقدام به ترخیص این کالاها از گمرک می نمایند.
شرکت های وارد کننده تجهیزات پزشکی قبل از اقدام به خرید و واردات لوازم پزشکی مدنظر خود باید حتماً از اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی مجوز واردات کالای پزشکی مورد نظر را دریافت کنند و باید اطلاعات مورد نیاز و مدارک و مربوطه را در سامانه ورود کالا و ترخیص اداره کل تجهیزات پزشکی ثبت نمایند، در غیر این صورت حق وارد کردن وسیله مذکور را ندارند زیرا واردات تجهیزات پزشکی مشمول قانون اجباری اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی است.
در صورت موافقت اداره کل تجهیزات پزشکی، وارد کننده می تواند حتی بدون داشتن نمایندگی، اقدام به واردات تجهیزات پزشکی نماید . لازم به ذکر است تنها شرکت های ثبت شده در اداره کل تجهیزات پزشکی می توانند متقاضی واردات تجهیزات پزشکی باشند .

نکته: آدرس سامانه سیستم ورود، ترخیص و توزیع کالای پزشکی اداره کل تجهیزات پزشکی :

 http://import.imed.fda.gov.ir/Additionals/Reg_Report.aspx

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت جهت صدور مجوز واردات تجهیزات پزشکی این است که آن کالای مورد نظر جهت واردات، در خود کشور سازنده نیز به فروش رسیده و مورد استفاده قرار گرفته باشد و گواهی آن به رویت اداره کل تجهیزات پزشکی کشور برسد و یا آن کالای پزشکی سابقه فروش در اروپای غربی یا آمریکا را داشته باشد که این مسئله نیز با ارائه گواهی EG برای بازار اروپا و گواهیFDA برای بازار آمریکا توسط شرکت وارد کننده قابل اثبات خواهد بود.
اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی قبل از صدور مجوز واردات لوازم پزشکی ملزم به بررسی مشخصات تجهیزات مورد نظر و تایید صلاحیت شرکت وارد کننده تجهیزات پزشکی است.
اگر شرکت وارد کننده موفق به دریافت مجوز واردات تجهیزات پزشکی شود می تواند اقدام به خرید تجهیزات پزشکی از کشور مبدا و انتقال آنها به نزدیک ترین گمرکات کشور کند.

لازم به ذکر است که ترخیص کالای پزشکی از تمام گمرکات کشور امکان پذیر نیست زیرا ترخیص کالای پزشکی فقط در تعدادی از گمرک های کشور انجام می شود.

از جمله گمرکاتی که در آنها امکان ترخیص کالای پزشکی وجود دارد، می توان به گمرک شهید رجایی بندر عباس، گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرک خرمشهر، گمرک بندر امام خمینی، گمرک آبادان، گمرک ارومیه و گمرک سهلان اشاره کرد. بنابراین اگر ترخیص کالای پزشکی درگمرکی که محموله تجهیزات پزشکی در آن تخلیه شده است؛ انجام نگیرد باید محموله به یکی از گمرکات نامبرده منتقل شو تا مراحل ترخیص کالای پزشکی در آنجا صورت گرفته و آن کالا در آنجا ترخیص شود.
پس از انتقال محموله به گمرک مورد نظر جهت انجام امور ترخیص، وارد کننده باید با ارائه مجوز خود نسبت به واردات تجهیزات پزشکی و همچنین ارائه اسناد خرید کالای پزشکی خود مانند پیش فاکتور، گواهی مبدا، ترخیصیه، بارنامه، ثبت سفارش، گواهی بازرسی، بیمه نامه، پکینگ لیست و… به گمرک مورد نظر، جهت ترخیص کالای پزشکی از گمرک اقدام کند تا پس از طی فرآیند اداری و پرداخت حقوق گمرکی و طی دیگر مراحل گمرکی، اجازه خروج محموله خود از گمرک را دریافت کند.

شایان ذکر است که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، واردات تجهیزات پزشکی دست دوم کاملا ممنوع است یعنی تجهیزات پزشکی مستعمل در ردیف کالاهای ممنوع الورود قرار دارند اما اگر کالا نوسازی باشد احتمال صدور مجوز برای ورود آن وجود دارد.

برخی از مواد مندرج در آئین نامه تجهیزات و ملزومات پزشکی:

ماده 3: مدیران عامل، مسئولین فنی، دارندگان کارت بازرگانی و پروانه کسب واحدهای صنفی فعال در عرصه تجهیزات و ملزومات پزشکی ضمن رعایت قوانین و مقررات جاری کشور در خصوص فعالیت مؤظفند نسبت به ارائه مدارک لازم حسب مورد در خصوص ثبت شرکت ، مجوز نمایندگی از شرکت های داخلی و خارجی، اساسنامه، پروانه کسب و هرگونه مدارک و مستندات قانونی لازم باتوجه به دستورالعملهای ابلاغی به سازمان یا اداره کل اقدام نمایند.

ماده 14: اشخاص حقیقی یا حقوقی مکلّفند جهت اثبات ایمنی و عملکرد تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به ارائه مدارک و مستندات مربوطه به اداره کل با توجه به دستورالعمل های ابلاغی اقدام نمایند.

ماده 50: واردکننده به منظور تکمیل مدارک شناسنامه، ثبت تجهیزات و ملزومات پزشکی و پروانه فعالیت مکلف به ارائه مدارک و مستندات لازم به اداره کل با توجه به دستورالعمل های ابلاغی می باشد.

ماده 59: واردکننده پس از اخذ مجوز از اداره کل نسبت به واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی به داخل کشور از طریق مبادی گمرکی تخصّصی اقدام خواهد نمود. ترخیص تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی منوط به تقدیم مدارک و مستندات قانونی لازم به اداره کل و اخذ مجوز می باشد.

دانلود فایل pdf آئین نامه تجهیزات و ملزومات پزشکی

ترخیص کالای پزشکی یکی دیگر از خدمات شرکت بازرگانی تلاش و توسعه در راستای خدمات گمرکی و ترخیص کالا می باشد.
در صورتی که نیاز به ترخیص تجهیزات پزشکی دارید می توانید این امر را با گروه تخصصی ترخیص کالا تلاش و توسعه که یکی از شرکت های پیشرو در زمینه ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی می باشد در میان بگذارید.
بازرگانی تلاش و توسعه آماده است از تا ترخیص کالای پزشکی شما را به بهترین نحو ممکن و با اطمینان و سرعت بالا انجام دهد.

خدمات ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک تلاش و توسعه 

شما میتوانید از خدمات شرکت ثبت سفارش واردات تلاش و توسعه برای ترخیص تجهیزات پزشکی در موارد زیر استفاده کنید.

  • ترخیص تجهیزات دندانپزشکی
  • ترخیص لوازم داروخانه ای
  • ترخیص تجهیزات اتاق عمل
  • ترخیص مکمل های ورزشی
  • ترخیص دستگاه های فیزیوتراپی
  • ترخیص دستگاه ها و لوازم عمومی پزشکی
  • ترخیص دستگاه های قلب و عروق
  • ترخیص دستگاه مربوط به نوزاد و اطفال
  • ترخیص دستگاه های جراحی عمومی
  • ترخیص لوازم داروخانه ای
  • ترخیص دستگاه های مربوط به پوست و مو و زیبایی
  • ترخیص دستگاه های ارتوپدی
  • ترخیص دستگاه رادیوتراپی
  • ترخیص دستگاه های تصویر برداری
  • ترخیص تجهیزات آزمایشگاهی
  • ترخیص دستگاه های تصویر برداری دندانپزشکی
  • ترخیص تجهیزات بیمارستانی

هزینه ترخیص کالای پزشکی

هزینه ترخیص کالای پزشکی نیز می تواند شامل هزینه های انبارداری، باربری، تخلیه، تعرفه آزمایشگاه، بارگیری، بدرقه کالا ، کارشناسی کالا و غیره… باشد که از صاحب کالا ( یا نماینده آن ) در هنگام ترخیص کالا دریافت می گردد.

هزینه های گمرکی ذکر شده به صورت مجزا از حقوق ورودی وصول می گردد. حقوق ورود کالا جهت ترخیص کالا 5% ارزش گمرکی که به اضافه سود بازرگانی است که سازمان گمرک ایران مسئولیت وصول آن را به عهده دارد و جهت رویه واردات قطعی کالا وصول می نماید.

کارشناسان بازرگانی تلاش و توسعه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در زمینه ترخیص کالای پزشکی و دیگر کالاهای تجاری و غیر تجاری می باشند، در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره های درج شده در سایت ترخیص کالا تلاش و توسعه، تماس گرفته و با ما در ارتباط باشید.

همچنین شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اداره کل تجهیزات پزشکی مراجعه کرده و از جدیدترین قوانین و مقررات واردات تجهیزات پزشکی با خبر شوید.

فرم ترخیص موقت ترخیص کالای پزشکی از گمرگ

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

.