ترخیص-پارچه-از-گمرک

ترخیص پارچه از گمرک

ترخیص پارچه از گمرک این روزها می‌تواند برای بازرگانان واردات پارچه اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. بسیاری از لباس‌هایی که می‌پوشیم از کشورهای دیگر همچون ترکیه و چین وارد می‌شوند. این موضوع سبب می‌شود تا اطلاع از شرایط ترخیص پارچه نیز اهمیت زیادی پیدا کند. در طول این مقاله سعی کرده‌ایم تا به چند سؤال مهم از جمله کارمزد ترخیص پارچه از گمرک، روش‌های ترخیص پارچه در گمرک و… پاسخ دهیم و شما را با این موضوع هرچه بهتر و بیشتر آشنا سازیم.

 

مدارک مورد نیاز برای ترخیص پارچه از گمرک

برای ترخیص انواع پارچه از گمرک لازم است تا مدارکی که در این حوزه مورد نیاز است را فراهم کنید. این مدارک می‌توانند به ماموران گمرک کمک کنند تا بار شما را سریعتر و بهتر رصد کرده و حکم ترخیص آن را در صورت عدم وجود مشکل، صادر نمایند.

 فراموش نکنید که مدارک مورد نیاز را باید به دقت جمع‌آوری کنید. در صورتی که در این زمینه اطلاعات کافی و لازم را ندارید نیز می‌توانید از خدمات ترخیص پارچه از گمرک که توسط شرکت‌های مختلفی ارائه می‌شود، استفاده کنید و یا به سراغ یک ترخیص کار پارچه بروید. مدارک ترخیص پارچه در گمرک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قبض انبار

قبض انبار در واقع کاغذ و یا رسیدی است که نشان می‌دهد بار و محموله شما در انبار گمرک قرار گرفته است. بدون داشتن قبض انبار نمی‌توانید بار خود را نیز از انباردار تحویل بگیرید. بنابراین برای آن که ثابت کنید کدام محموله و با چه مشخصاتی در انبار گمرک به شما تعلق دارد، نیاز است تا این قبض را به ماموران گمرک نشان دهید.

  • بارنامه

بارنامه در واقع رسیدی است که از طرف شرکت حمل و نقل کننده به شما داده می‌شود. در بارنامه‌ها به طور کامل مشخصات بار ذکر شده است. این مشخصات می‌توانند شامل نوع بار، تعداد کالاها، حجم بار و… باشند. از هر بارنامه 3 نسخه وجود دارد. یکی در دستان خریدار، یکی فروشنده و یک نسخه نیز در اداره حمل و نقل باقی می‌ماند.

  • بیمه نامه

بیمه-نامه-مدرک-لازم-برای-ترخیص-پارچه

در صورتی که بار شما بیمه شده باشد، لازم است تا بیمه نامه را نیز به همراه دیگر مدارک به اداره گمرک تحویل دهید. بیمه نامه‌ها که توسط شرکت‌های بیمه صادر می‌شوند می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و برای حراست از بار شما در تمام زمان ترانزیت کالا هستند.

  • فاکتور خرید

فاکتور خرید چیزی است که شما در زمان خرید پارچه از فروشندگان پارچه در کشور مبدا و یا از کارخانه پارچه بافی دریافت کرده‌اید. در این فاکتور که دارای مهر فروشنده نیز می‌باشد، به طور کامل مشخصات کالا همچون نوع پارچه، تعداد طاقه‌های پارچه، رنگ، جنس و… آن مشخص شده است. این موضوع سبب می‌شود تا شما به طور کامل و شفاف و روشن بتوانید به ماموران ترخیص کالا از گمرک خرمشهر و دیگر گمرکات اثبات کنید که اجناستان را از کجا خریداری کرده‌اید.

  • برگه ترخیص کالا

این برگه برای خدمات ترخیص کالا باید توسط شرکت حمل و نقل صادر شود. زمان صدور آن نیز زمانی است که بار شما به کشور و به انبار گمرک رسیده است و شما به طور تمام و کمال حساب خود را با شرکت حمل و نقل تسویه کرده‌اید.

  • پیش فاکتور

پیش فاکتور که شامل اطلاعاتی همچون مشخصان فروشنده، نوع و حجم کالا، قیمت هر متر کاغذ دیواری، قیمت کل کالا می‌شود

  • گواهی مبدا

گواهی مبدا را معمولا اتاق بازرگانی کشور مبدا صادر می کند.

  • گواهی بازرسی موئید

نشان دهنده تطابق محصول با برگه‌های هویتی محصول است

  • برگه‌های ثبت سفارش

این برگه‌ها شامل برگه رضایت وزارت بازرگانی نسبت به ورود پارچه های خریداری شده به داخل کشور است

  • لیست پکینگ

مربوط به نحوه چیدمان پارچه ها در صندوق ارسالی می‌شود

  • گواهی بانکی اسناد دارای اعتبار براتی

 

تعرفه ترخیص پارچه از گمرک

تعرفه-ترخیص-پارچه-از-گمرک

تعرفه گمرکی واردات پارچه می‌تواند برای بازرگانان موضوع مهمی به شمار رود. گفته شد که برای وارد کردن پارچه باید حتما پیش از آن که خرید خود را نهایی و قطعی کنید، تکه‌ای از آن را برای آزمایشگاه گمرک ارسال کنید. این کار سبب می‌شود تا آزمایشگاه گمرک بتواند تشخیص دهد که پارچه وارداتی مدنظر شما در کدام بند از تعرفه‌های معین شده قرار می‌گیرد.

در کتاب مربوط به قوانین واردات و صادرات از فصل 52 تا فصل 60 به واردات پارچه و تعرفه‌های مربوط به آن‌ها اختصاص پیدا کرده است. بنابراین در آزمایشگاه نوع پارچه، عرض آن و همچنین گرماژ آن را بررسی می‌کنند و این موضوع را مشخص می‌نمایند که پارچه شامل کدام یک از تعرفه‌ها می‌شود و به این ترتیب هزینه ترخیص پارچه از گمرک مشخص می‌شود.

 

قیمت گذاری پارچه های وارداتی

یکی از نکات مهمی که در زمینه هزینه ترخیص پارچه می‌توانیم به آن توجه داشته باشیم، مربوط به آن می‌شود که قیمت گذاری‌های پارچه های خارجی به چه شکلی انجام می‌شود؟ این قیمت گذاری‌ها به صورت فی البداهه نبوده و بر اساس قوانین و مقررات گمرک و همچنین بخشنامه‌های ارسال شده از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط تعیین می‌شود.

معمولا بر اساس ویژگی‌هایی از پارچه که در فاکتور ذکر می‌شود، این قیمت گذاری‌ها نیز انجام می‌شوند. این ویژگی‌ها می‌توانند شامل عرض پارچه، جنس پارچه، گرماژ پارچه، نوع و همچنین سبک دوخت پارچه و موارد دیگر باشند. با وجود تمامی این موارد باید یک نکته بسیار مهم را مدنظر قرار دهید. حقوق و عوارضی که برای پارچه ها در نظر گرفته می‌شود، 32 درصد از ارزش کلی پارچه ها است. البته مالیات و ارزش افزوده را نیز باید به قیمت نهایی پارچه ها اضافه کنیم تا بتوانیم به قیمت کلی پارچه های مورد نظر خودمان برسیم.

 

جمع‌بندی

در خصوص ترخیص پارچه از گمرک و هزینه خدمات ترخیص پارچه، مواردی را مطرح کردیم و سعی کردیم این موضوع را نیز به شما گوشزد کنیم که اطلاع داشتن از شرایط این کار می‌تواند به شما کمک‌های بسیار زیادی کند.

یک شرکت ترخیص پارچه از گمرک و یا یک ترخیص کار گمرک پارچه می‌تواند راه و روش‌های لازم برای این کار و همچنین برای سریعتر انجام شدن این قضیه را بداند و از آن‌ها استفاده کند. در این صورت است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه‌ها می‌توانید پارچه های خود را از گمرک استخراج کرده و به راحتی آن‌ها را برای فروش و یا برای مصرف در کارگاه‌های تولیدی لباس به بازار عرضه کنید.

مهمترین گمرک واردات پارچه کجا است؟

دو گمرک بسیار مهم در واردات و ترخیص پارچه گمرک بوشهر و خرمشهر و برای محموله های هوایی گمرک فرودگاه امام خمینی می باشد.

در واردات پارچه به چه چیزهایی باید دقت کرد؟

در واردات پارچه بیشتر از هرچیز باید به نیاز جامعه توجه کرد تا بتوانید کالای خو را در بازار به موقع به فروش برسانید ،حتما به فصل و مد روز دقت نمایید.

معیارهای مهم در تعیین ارزش پارچه چیست؟

معیارهای تعیین ارزش پارچه عبارتند از:نوع دوخت،جنس،کیفیت،و عرض

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

.