بیش بود ارزش کالا

بیش بود ارزش کالا به چه معناست؟

یکی از رایج ترین تخلفات گمرکی، بیش بود ارزش کالا یا بیش اظهاری واردات است. این مفهوم را می توان به طور خلاصه، بیان ارزش کالا بیش از قیمت واقعی دانست که معمولاً با ارائه مدارک ساختگی و با هدف دریافت تسهیلات بانکی (واردات کالا با ارز دولتی) انجام می شود. در ادامه این مطلب، به بررسی عمیق‌تر بیش بود ارزش کالا، علل آن،چگونگی محاسبه، عواقب این تخلف و قوانین مربوط به آن خواهیم پرداخت.

بیش بود ارزش کالا چیست؟

برای روشن‌تر شدن مفهوم بیش بود یا گران نمایی ارزش کالا، بهتر است، ابتدا به این سؤال پاسخ دهیم که اصلاً منظور از ارزش کالا چیست؟

در پاسخ باید گفت که ارزش گمرکی کالا، شامل هزینه خرید کالا، به اضافه هزینه حمل و نقل، هزینه بیمه و سایر هزینه هایی است که تا ورود به نخستین گمرک اجرایی به کالا تعلق می گیرد. این هزینه ها بر اساس مدارک ارائه شده از سوی صاحب کالا (مثلاً سیاهه خرید) و مطابق نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی در زمان اظهار کالا تعیین می گردند.

با توجه به آنچه در بالا بیان شد، اگر تفاوت نرخ ریالی ارز دولتی با نرخ ارز آزاد، زیاد باشد و صاحب کالا اقدام به گران نمایی ارزش کالای وارداتی نماید، اصطلاحاً می گوییم که بیش بود ارزش کالا رخ داده است. بیش اظهاری یا بیش بود ارزش با هدف استفاده از تفاوت نرخ ارز مبادله ای با ارز آزاد و دریافت ارز دولتی بیشتر صورت می گیرد.

شایان ذکر است که اظهار بیش بود ارزش کالا در گمرک، باعث می شود که صاحب کالا، مبلغ بالاتری را بابت حقوق ورودی بپردازد؛ اما تفاوت قابل توجه نرخ ارز آزاد با ارز دولتی موجب می گردد که این کار، مقرون به صرفه به نظر برسد. البته همان گونه که گفتیم، بیش بود ارزش، نوعی تخلف است؛ به همین دلیل اداره گمرک با توجه به قوانین، ارزش واقعی کالا را بررسی و میزان تخلف را مشخص می کند.

دلایل اعلام بیش بود ارزش کالا

رفع مشکل بیش بود ارزش کالاعلاوه بر آنچه در بخش قبل گفته شد، بیش اظهاری در موارد زیر نیز ممکن است، اتفاق بیفتد:

  • واردات کالا از خارج توسط سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی
  • ارائه تسهیلات بانکی یا استفاده از حساب ذخیره ارزی به صورت بلند مدت با بهره پایین
  • شرکت‌هایی که مدیریت آنها سوای از مالکیتشان است.
  • تأمین منابع مالی برای کالای قاچاق

محاسبه بیش بود ارزش کالا

در بررسی های گمرکی، کلیه اسناد و مدارک مربوط به خرید کالا از مبدأ، بیمه، حمل و نقل و سایر مدارک مربوط به هزینه تجارت کالا، مد نظر قرار می گیرند. در واقع اعتبار اسناد و صحت آنچه ثبت و اظهار شده است، با واقعیت، مورد بررسی قرار می گیرد. در این راستا از قوانین گمرکی مربوط به بیش اظهاری کالا نیز کمک گرفته می شود.

اگر برای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی یا حق العمل کار گمرک بندرعباس نیاز به راهنمایی دارید حتما با مشاوران مجرب بازرگانی تلاش و توسعه تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی ما: 02141648

قوانین بیش بود ارزش کالا

اداره گمرک ایران، بر حسب مدارک موجود و با استناد به مواد قانونی، ارزش کالا را بررسی نموده و در صورتی که بیش اظهاری، بیش از 10 درصد ارزش واقعی کالا در اظهارنامه تشخیص داده شود، صاحب کالا را جریمه می کند.

سایر قوانین گمرکی مربوط به بیش بود ارزش کالا عبارتند از:

  • توقف فعالیت در صورت بیش بود

بر اساس قانون، هنگامی که کارشناسان گمرک، بیش بود را تشخیص می دهند، می توانند، جلوی ترخیص کالا از گمرک را بگیرند. علاوه بر این اجازه دارند، اسناد و مدارک مربوط به ترخیص کالا، همچنین محموله وارداتی را توقیف کنند.

  • جریمه بابت بیش بود ارزش کالا

یکی از مهم ترین عواقب بیش بود ارزش کالا، جریمه شدن واردکننده است. در صورت تأیید بیش بود توسط کمیسیون های مربوطه، بسته به میزان تخلف، صاحب کالا باید هزینه‌ای را پرداخت کند.

  • ثبت شکایت

در صورت رد درخواست بیش بود ارزش کالا و تأخیر در ترخیص، امکان شکایت از گمرک برای صاحب کالا فراهم است.

مراحل اعتراض و رفع مشکل بیش بود ارزش کالا

در صورتی که ارزش کالای تعیین شده توسط گمرک با قیمت اعلامی از سوی صاحب کالا اختلاف داشته باشد، وارد کننده این اجازه را دارد که به حکم گمرک در خصوص بیش بود اعتراض کنند. این اعتراض، مورد کمیسیون قرار می گیرد.

مراحل اعتراض به بیش بود ارزش کالا

قوانین بیش بود ارزش کالامراحل قانونی اعتراض به بیش بود ارزش کالا و رفع این مشکل عبارتند از:

  1. بررسی و ثبت اطلاعات (بر اساس محموله های تجاری وارداتی)
  2. کشف تخلف (توسط کارشناسان گمرک)
  3. رسیدگی در دفتر مربوطه
  4. اعتراض به کمیسیون رسیدگی به اختلاف گمرکی (توسط واردکننده کالا)
  5. تجدید نظر
  6. بررسی اعتراضات توسط دیوان عدالت اداری

اهمیت تعیین دقیق بیش بود ارزش گمرکی

  1. جلوگیری از تخلفات: تعیین دقیق بیش بود ارزش گمرکی، از جمله اقدامات مهم برای جلوگیری از تخلفات در فرآیند واردات کالا از کشورهای خارجی است. این تخلف که گاهی به صورت پنهان انجام می‌شود، می‌تواند ضررهای اقتصادی قابل توجهی به کشور و ذینفعان وارد کند.
  2. دقت و حساسیت: فرآیند تعیین بیش بود ارزش کالا، به دلیل ظرافت‌های خاص و پیچیدگی‌های ذاتی، نیازمند دقت و حساسیت بالایی است. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل این فرآیند باید توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود.
  3. همکاری با متخصصان: مشورت و همکاری با شرکت ترخیص کالا و شرکت‌های بازرگانی معتبر و متخصصان مجرب در این حوزه، راهگشای انجام درست و اصولی این فرآیند خواهد بود.
  4. سهولت ترخیص کالا: انجام صحیح و دقیق فرآیند تعیین بیش بود ارزش گمرکی، نقش موثری در تسریع ترخیص محموله‌های تجاری وارداتی خواهد داشت.

مدت زمان رسیدگی به بیش بود ارزش کالا

در صورتی که اختلاف قیمت بین گمرک و صاحب کالا، پیش از ترخیص کالا اتفاق بیفتد، صاحب کالا 30 روز فرصت اعتراض دارد؛ اما در صورتی که بعد از ترخیص کالا، گمرک، تخلف را تشخیص دهد، به صورتی قانونی وارد عمل می شود. این مسئله به دادگاه عدالت اداری، انتقال داده شده و پس از صدور رأی نهایی، به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می گردد.

با توجه به آنچه گفته شد، مدت زمان رسیدگی به بیش بود ارزش کالا به عوامل گوناگونی از جمله نوع کالا، میزان بیش اظهاری و نحوه اعتراض بستگی دارد. در این راستا می توانید، از شرکت ثبت سفارش واردات و بازرگانی تلاش و توسعه کمک بگیرید. به علاوه، راهنمایی گرفتن از کارشناسان مجرب این مجموعه، بهترین روش برای جلوگیری از بیش بود ارزش کالا و رفع این مشکل است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

.