برنامه جدید گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد: با پذیرش پیشنهاد گمرک ایران توسط مراجع ذیصلاح و ابلاغ آن به گمرکات اجرایی روند ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر تسریع می گردد.

مهرداد جمال ارونقی گفت: وفق مصوبات ابلاغی به گمرک اجازه داده شده است نسبت به ترخیص درصدی از کالاهای دارای اولویت ۱ و ۲ گروه کالایی موجود در اماکن گمرکی ، مناطق آزاد و ویژه یا آنهایی که به اماکن مذکور وارد می شوند، دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تأمین ارز بانکی قرار گرفته اند اقدام نماید. گمرک در تعیین درصد فوق، شاخص هایی را از قبیل مأخذ کالا ، اهلیت و سوابق قبلی واردکننده ، ماهیت و نوع کالا و گروه بندی کالایی را ملاک عمل قرار می دهد.

این مقام مسئول افزود: براساس مکاتباتی که صورت پذیرفته و پیشنهاداتی که ارائه و مورد پذیرش قرار گرفته است ، متعاقب ابلاغ بخشنامه مربوطه ؛ از ابتدای تیرماه سال جاری ، گمرکات اجرایی کشور نسبت به ترخیص ۹۰٪ از کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیری که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و درصف تأمین ارز بانکی قرار گرفته اند اقدام می نمایند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در خاتمه با اشاره بر اینکه ترخیص ۹۰٪ کالای اظهاری ، صرفاً برای کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر می باشد، دارا بودن « ثبت سفارش بانکی» و قرار گرفتن « در صف تأمین ارز » را دو شرط اصلی برای استفاده از این تسهیلات برشمرد و گفت: به نظر می رسد با اجرایی شدن این فاز، روند ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر شتاب بیشتری به خود گرفته و مقدار کمی از کالا در بنادر و گمرکات کشور دپو گردد.
«حمل یکسره» ، «ترخیص شبانه روزی» و «ترخیص نسیه»، از تسهیلات دیگری است که معاون امور گمرکی گمرک ایران قبلاً در این خصوص توضیحات لازم را ارائه نموده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

.