ابَرتورم کشور در سال ۹۹ و رشد ادامه دار بورس

ما وسط یک جراحی بزرگ اقتصادی هستیم!
ابَرتورم کشور در سال ۹۹ و رشد ادامه دار بورس

محسن عباسی
دکترای مدیریت مالی
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی

امروز جلسه ای با چند تن از دوستان و بزرگان بازار سرمایه داشتم و همچون همیشه در حال یادگیری از بزرگان هستم . پیرامون شرایط بازار صحبتها و بحثهای خوبی شکل گرفت.نتیجه ی گفتگو و نتیجه جلسه را خدمت شما عرض می کنم:

✅ از منظر اقتصادی فعلا باد موافق بورس در حال وزیدن است. دولت تا پایان دوره خود قصد مدیریت بازار بورس و تامین مالی را دارد. عرضه های جدید ادامه دارد و دولت احتمالا مشوقهایی را برای ورود شرکتها به بورس قائل خواهد شد.

همین ابتدا عرض کنم که امشب در برنامه خبری شبکه دو، وزیر همچون جلسه هم اندیشی که درخدمتشان بودم قویا از بازار حمایت کردند و دیدیم که رویکرد دولت هم همچنان بورس است. واقعا سالهای سال بود که وزیر اقتصادی نداشتیم که بورس را درست و حسابی بشناسد چه برسد به اینکه به تلویزیون بیاید و صندوقها و ابزارهای بورس را تشریح کند. این یک سرمایه اجتماعی بالا برای بورس است چون بورس را در کانون توجهات قرار داده است. وزیر با شرکتهای بزرگ خصوصی جلسه گذاشته تا شرکتها را تشویق کند وارد بورس شوند. واقعا وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی و سایر اعضای دولت همگی پای کار آمده اند تا بورس را بزرگ کنند آن وقت در خود بازار بورس همه لرزان و بدبین منتظر حباب هستند! عزیزانی که برای قوانین محدود کننده بورس نامه می زدید و از سازمان تشکر می کردید که ممنون بازار را کوچکتر میکنید، ممنون که ما را محدود کردید، لااقل برای این همه تلاشی که برای بورس ما صورت گرفته ، حرف نزنید. حرف از حباب نزنید. کدام حباب؟ پشت وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی بایستید.به جای ترس، حمایت کنید. ما همیشه تصمیمات بد را نقد کرده ایم.تصمیمات درست را باید حمایت کنیم. رزق همه ما بورسیها و الان دیگر همه مردم به بورس گره خورده است. اینجا خانه ماست. همه ما بخشی از سودی را که بدست آورده ایم را مدیون اقدامات اخیر دولت هستیم. اگر این اقدامات نبود با این وضعیت کرونا و قیمت جهانی نفت و رکود داخلی چه بر سر بورس آمده بود؟ بیایید منصف باشیم.
✅ عدد شاخص و مقاومت را فعلا فراموش کنید و تمرکز خود را بر ورود افراد جدید، ورود پول جدید و اقدامات دولت بگذارید. من فکر می کنم در آستانه اقدامات و جراحیهای گسترده در اقتصاد کشور هستیم و پروژه حذف ۳ یا ۴ صفر از پول ملی کلید خورده است. غیر از سهام حبابی کوچک نگران کلیت بورس نباشید، چندین عامل دیگر غیر از ورود نقدینگی، بورس را به جلو پرتاب خواهد کرد. ما از نیمه های سال ۹۹ شاهد شروع یک موج ابرتورمی در کشور خواهیم بود که بورس و دلار را درخواهد نوردید و دلار بار دیگر محرک رشد بورس خواهد بود و تمام قیمتهای فعلی و آینده سهام بورسی را توجیه پذیر خواهد کرد. در نهایت شاهد حذف ۳ یا ۴ صفر از پول ملی خواهیم بود.

📍 معتقدم فشار فروش سایر داراییها به نفع بورس ادامه خواهد داشت و بعد از خروج پول از سپرده های بانکی و اوراق با درآمد ثابت و فشار بر بازار طلا و ارز، نوبت فشار بر بازار ملک خصوصا آپارتمانهای بزرگ و آپارتمانهایی است که به قصد سرمایه گذاری خریداری شده اند است.

📍 تمام شرکتهایی که در نوبت واگذاری در صندوقهای ETF هستند با رشد قابل توجهی روبرو می شوند. منتظر بازی بزرگ در گروه پالایشی و بانکی و حتی خودرویی باشید. البته تمام بورس از رشد لیدرهایش متاثر خواهد شد.

📍 از منظر تکنیکالی شاخص مقاومت روانی و البته ضعیف ۱ میلیون واحد و مقاوت معتبری در محدوده ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون واحدی دارد که به نظرم این مقاومت هم شکسته خواهد شد و تا سال آینده به محدوده ۲.۷ میلیون واحدی نیز خواهیم رسید.

📍 مثلث تورم، رکود سایر بازارها وحمایت دولت، در بستر حذف ۳ یا ۴ صفر از پول ملی پیشران بورس در سال ۹۹ خواهند بود. در این راه همچنان افت و خیز و اصلاحاتی خواهیم داشت. موفق باشید

بورس چند خط از محسن عباسی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

.