مراحل واردات کالاها

مراحل واردات کالا به زبان ساده

واردات کالا به عنوان یکی از راه حل هایی برای رفع نیازهای داخلی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. تولید داخلی برای بعضی از کالاها به دلیل شرایط نامساعد وجود ندارد، بنابراین وارد کردن آن ها از خارج از کشور در بعضی موارد مقرون به صرفه تر است. با این حال، فرایند واردات کالا به ایران با چالش هایی روبرو است. برای رفع این چالش ها، اطلاعات کافی در مورد مراحل و واردات کالاهای پرسود ضروری است. ما در این مطلب قصد داریم 0 تا 100 مراحل واردات کالا را در اختیار شما قرار دهیم. برای ترخیص انواع کالاهای خود میتوانید به شرکت ترخیص کالا تلاش و توسعه مراجعه نمایید.

 

با مراحل واردات کالا به زبان ساده آشنا شوید

واردات کالا به عنوان یک فرایند پیچیده، شامل چندین مرحله است. در این بخش تصمیم داریم مراحل واردات کالا به ساده ترین شکل ممکن، برای دسته افرادی که به تازگی در این زمینه حضور پیدا کرده اند، توضیح دهیم.

دریافت کارت بازرگانی

در روند واردات کالا به ایران، گام اول مربوط به دریافت کارت بازرگانی است. این کارت، به عنوان یکی از مهم ترین مدارک در روند تجارت برون مرزی برای تاجران است. داشتن کارت بازرگانی، می تواند منجر به بهره وری بیشتر در حوزه تجارت شود.

کارت بازرگانی دارای دو نوع حقیقی و حقوقی است و به دلیل افزایش تجارت خارجی، بسیاری از تاجران و شرکت ها در حال دریافت آن هستند. با دریافت کارت بازرگانی، تاجران قادر خواهند بود تا از مزایای مختلفی از جمله کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان و پول، افزایش اعتبار و موفقیت در تجارت، بهره مند شوند.

انتخاب حیطه فعالیت قبل از شروع مراحل واردات کالا به ایران

انتخاب محل فعالیت، دومین گام مراحل ثبت سفارش واردات است. تاجران موظف هستند قبل از شروع فعالیت تجاری خود، محل فعالیت خود را مشخص کنند. با تعیین حوزه فعالیت، تاجر می تواند تصمیم بگیرد با کدام کشور جهت واردات کالاهای پر سود، تجارت کند. در نتیجه، این مرحله بسیار حائز اهمیت است و تاجران باید با دقت و با رویکرد استراتژیک، این تصمیم را بگیرند تا در آینده ای نزدیک، به بهره وری و سودآوری بیشتری دست یابند.

شناخت قوانین و مقررات کشور مبداء و مقصد

شناخت قوانین تجاری و حقوقی کشور، یکی دیگر از مراحل واردات کالا به ایران است. تاجران برای جلوگیری از ایجاد مشکلات حقوقی و داشتن یک تجارت پرسود، باید با تمامی قوانین مربوط به مسائل تجاری در کشور خود و همچنین کشور مقصد آشنا باشند. با تغییر نیازهای روزانه کشور، قوانین مربوط به تجارت نیز تغییر می کند. بنابراین، تاجران باید به روز باشند و اطلاعات لازم را درباره قوانین تجاری جدید دریافت کنند تا بتوانند بهترین تصمیمات را در خصوص تجارت خود بگیرند.

انتخاب کالای وارداتی

انتخاب کالای وارداتی

یکی از مراحل واردات از خرید خارجی تا ترخیص کالا در ایران، انتخاب کالایی است که تاجران قصد وارد کردن آن به کشور را دارند. تاجران باید شرایط کشورهای مختلف حوزه فعالیت خود را در رابطه با فروش کالای مورد نظر، مورد بررسی قرار دهند تا بهترین شرایط خرید را برای پیدا کردن کالاها مد نظر خود، به دست آورند. در نتیجه، این مرحله مهم است و تاجران باید با دقت و با استفاده از روش های تحقیقاتی بهبود یافته، به دنبال کالاهای مرغوب و بازارپسند برای واردات به کشور باشند.

درخواست پیش فاکتور

با توجه به نیاز تجار در روند واردات کالا، پیش فاکتور به عنوان یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک و اسناد لازم برای حمل و نقل کالا شناخته شده است. بنابراین، خریدار باید از فروشنده بخواهد که پیش فاکتور مربوط به کالاها را به او تحویل دهد تا بتواند صفر تا صد مراحل واردات را به خوبی پیش ببرد. در این مرحله، تاجران باید سایر مدارک مورد نیاز برای واردات کالا را نیز تهیه کنند تا فرآیند واردات به طور صحیح انجام شود. به این ترتیب، با تهیه مدارک لازم، واردات کالا به راحتی امکان‌ پذیر خواهد بود.

ثبت سفارش کالا؛ از مهمترین مراحل واردات کالا به ایران

ثبت سفارش کالا یکی از مهم‌ ترین فرآیند واردات کالا به ایران است. در این مرحله، تاجران می ‌بایست کالاهای خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و منتظر مجوز ورود آن‌ ها به کشور از طرف این سامانه باشند. در بعضی موارد، برخی از کالاها دارای ممنوعیت یا محدودیت هستند که توسط کارشناسان مربوطه باید بررسی شوند. با این کار، از ورود کالاهای نامناسب و غیرقانونی به کشور جلوگیری می ‌شود. از این رو، ثبت سفارش کالا یکی از مهمترین مراحلی است که قبل از واردات کالا باید انجام شود.

اگر نمی دانید مراحل ثبت سفارش واردات کالا به چه شکل انجام خواهد شد، از کارشناسان مطرح بازرگانی تلاش و توسعه کمک بگیرید و از خدمات ثبت سفارش کالا بهره مند شوید.

تخصیص ارز و پرداخت وجه

در انتهای مراحل واردات کالا، پس از خرید وسط تاجران، آن‌ها باید به بانک مورد نظر خود مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را تقدیم کنند. سپس در صورت کامل بودن مدارک و شرایط مربوط به نوع کالاهای وارداتی، تخصیص ارز و پرداخت وجه صورت می گیرد. در این مرحله، بعضی از کالاها شامل ارز ترجیحی و بعضی دیگر شامل ارز دولتی می ‌شوند که باید با توجه به نوع کالا تعیین شود. با رعایت شرایط و ارائه مدارک مورد نیاز، این مرحله برای تاجران قابل گذراندن است.

بیمه و حمل و نقل

بیمه و حمل و نقل کالای وارداتی

یکی از مراحل حیاتی در فرایند واردات کالا، حمل و نقل کالاها از کشور مبدا به مقصد و تهیه بیمه نامه برای کالاهای وارداتی است. در این روند، فروشنده و خریدار بسته به نوع کالا و شرایط خریدار، یکی از راه های حمل و نقل را انتخاب و با یک شرکت حمل و نقل قرارداد بسته و برای جلوگیری از خسارت به کالاها در هنگام حمل و نقل، اقدام به تهیه بیمه نامه می‌ کنند. این مراحل بسیار حساس و مهم هستند و باید با دقت و ظرافت انجام شوند تا کالاها در سالامتی گامل و به صورت موفقیت ‌آمیز به مقصد نهایی برسند.

ترخیص کالا از گمرک

یکی از پیچیده ترین مراحل واردات کالا به ایران، ترخیص کالا از گمرک است. برای استفاده از کالای وارداتی در کشور، کالا باید ابتدا به گمرک وارد شده، مراحل مختلفی را در طول مسیر گمرک دریافت کند و در صورت عدم وجود هرگونه مشکل، از گمرک ترخیص شود. تاجران و فعالان اقتصادی باید به دقت و با حضور در جلسات مربوطه این مراحل را پشت سر بگذارند تا با مشکلاتی مانند تاخیر در ترخیص کالا و خسارت‌های احتمالی در این روند مواجه نشوند.

کلام آخر

در این مقاله، سعی شده تا با آشنایی هر چه بیشتر تاجران گرامی با مسائل و زوایای تجارت بین المللی در زمینه واردات کالا به ایران، مراحل و مشکلات مختلفی که در این فرآیند وجود دارد به طور کامل توضیح داده شود. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در زمینه واردات و ترخیص کالا دارید، می‌توانید با کارشناسان بازگانی تلاش و توسعه تماس حاصل کرده و از خدمات و اطلاعات آن‌ ها بهره‌ مند

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

.