کارت بازرگانی چیست ؟ و چگونگی صدور و تمدید آن

گمرک آمار کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را نمی‌دهد/ ۱۶ میلیارد دلار از صادرات پارسال با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای بود

محمدرضا مودودی، سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت: بسیاری از تاجران با استفاده از کارت های بازرگانی یک‌بارمصرف یا اجاره‌ای، تعهدات ارزی خود را انجام ندادند و طی دو سال گذشته حجم زیادی از تجارت قانونی در کشور از این طریق انجام‌گرفته است.

۶۴۵۰ کارت بازرگانی بدون داشتن سبقه صادراتی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اقدام به پنج میلیارد دلار صادرات کردند، در حالی‌که همین تعداد کارت ارز خود را بازنگرداندند.

گمرک در ارائه آمار استفاده از کارت های اجاره‌ای همکاری نمی‌کند. هنوز مشخص نیست در سال ۹۸ چه میزان صادرات از طریق کارت های اجاره‌ای صورت گرفته است.

اکنون بخش عمده‌ای از صادرات از طریق کارت های بازرگانی یک‌بارمصرف انجام می‌گیرد که اثرات خود را در بازار ارز به‌جا گذاشته است. سو استفاده از کارت های بازرگانی رو به افزایش است. به نظر می‌رسد ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار صادرات در سال ۹۸ از طریق کارت های اجاره‌ای صورت گرفته است.

📌پ.ن :

1⃣کارت های بازرگانی توسط اتاق بازرگانی و صمت صادر می شود.

چگونه آمار کارت های اجاره ای را از گمرک طلب می‌کنند؟؟

2⃣ مگر بر روی اسناد دریافتی گمرک و کارت بازرگانی نوشته شده اجاره ای؟؟!

3⃣ کارت بازرگانی مجوز فعالیت در زمینه واردات و صادرات است و از طرفی ثبت سفارش واردات هم توسط صمت صادر می شود مجوز های برخی کالا ها نیز برای صادرات توسط صمت صادر می شود اگر کارت اجاره ای می باشد چرا صمت تشخیص نمی دهد؟

4⃣ گمرک فهرست کامل صادرکنندگان و واردکنندگان را هر روز و هر ماه به صمت ارسال می نماید کافی است از این فهرست کسانی که رفع تعهد ارزی داشته اند را خارج کنید تا لیست بقیه مشخص شود

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

.