سازمان گمرک در شرایط خاص گواهی مبدا را مطالبه نمی‌کند

مهردادجمال ارونقی گفت:

سازمان گمرک در شرایط خاص گواهی مبدا را مطالبه نمی‌کند

شروط « ممنوع‌المعامله نبودن کالا» و «احراز کشور سازنده» و «عدم مشمولیت تعرفه‌های ترجیحی تجاری» و «یک‌نواخت بودن کالا» در عدم ارائه گواهی مبدا موثر هستند.

بر اساس درخواست اتاق بازرگانی ایران در خصوص «حذف گواهی مبدا در ارسال‌نامه‌‌های گمرک» ما این موضوع را از دفتر معاون اول رئیس جمهور استعلام کردیم و دستور پیگری در این‌باره صادر شد.

وی افزود: در نثر صریح «آیین‌نامه اجرایی قانون امور کمرگی» آمده است که اگر کالایی یا صاحب کالایی – واردکننده – چهار شرط را محرز کند، نیازی به ارائه گواهی مبدا نخواهد داشت.

معاون فنی گمرک در مورد چهار شرط توضیح داد: شروط «کالا نباید از کشورهای ممنوع‌المعامله باشد» و «برای گمرک مالکیت کالا و کشور سازنده احراز شود» و «مشمول تعرفه‌های ترجیحی و موافقت‌نامه‌های تجاری میان کشورها نشود» و «کالا به طور یک‌نواخت باشد» در عدم ارائه گواهی مبدا موثر هستند.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی، گمرک می‌تواند به طور محرمانه یک‌سری از موارد را بپذیرد و اگر به دلیل شرایط کشوری نمی‌تواند گواهی مبدا صادر کند، گمرک با رعایت موارد و شرایط اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

مهردادجمال ارونقی تاکید داشت: تمام واردکنندگان فرآورده‌های دامی اگر این چهار شرطِ مذکور را بتوانند به سازمان کمرگ ثابت کنند، از ارائه‌ی گواهی مبدا معاف می‌شوند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

.